KŪRYBINIŲ PARTNERYSČIŲ DIENA NEMUNĖLIO RADVILIŠKYJE

Print

kurybinespartnerystesBalandžio 25 d., penktadienį, Nemunėlio Radviliškio pagrindinėje mokykloje vyko integruotas projektas „Kūrybinės partnerystės Nemunėlio Radviliškyje“. Į mokyklą skubėjo ne tik mokiniai, mokytojai, bet ir mokinių tėveliai, kolegos ir draugai iš kaimyninių mokyklų. Radviliškiečiai pristatė, kaip jiems sekėsi įgyvendinti „Kūrybinių partnerysčių“ projektą – „Pokyčių mokykla“. Mokiniai ir svečiai dalyvavo 14 netradicinių pamokų, kurias vedė ne tik „savi“ mokytojai, bet ir mokinių sesės, mamos, tetos, tėčiai, kūrybos praktikai, kolegos iš kaimyninių mokyklų.  Šventės dalyviai galėjo užkąsti mokinių kavinėse, pasigrožėti radviliškiečių moterų rankdarbių paroda, apsipirkti mugėje bei apsilankyti unikalioje kino studijoje.

Apie viską iš eilės.

Šventinę nuotaiką kūrė ne tik gamta (saulė dangumi ridinėjo), bet ir renginio vedėjai  - kuriančių praktikų ieškanti močiutė (mokytoja S. Balodytė) bei du jos neklaužados anūkai (dešimtokai A. Kondrotas ir A. Šmatas). Gausiai susirinkusius svečius smagiai nuteikė Biržų Technologijų  Verslo Mokymo Centro (TVMC) mokinių meninė kompozicija „Šėlsmas“, vadovaujama mokytojos E. Prunskienės. Projekto svečius sveikindama mokyklos direktorė S. Venckūnienė, džiaugėsi, kad esame vienintelė ugdymo įstaiga Biržų rajone dalyvaujanti projekte – „Pokyčių mokykla“, kuris apima visą mokyklos bendruomenę ir skatina keisti ugdymo procesą: nuo pamokos struktūros iki mokymosi erdvių. 

Sveikindama radviliškiečius, Biržų rajono merė I. Varzienė, gyrė gražėjančią miestelio ir mokyklos aplinką, linkėjo mokiniams patirti kūrybos (mokymosi) džiaugsmą, nebijoti klysti, mokytis iš savo klaidų ir suvokti, kad pats gražiausias laikas gyvenime tas  – kurį praleidžiame mokykloje. 

 „(Ne)realieji“.

Projekto koordinatorė mokykloje mokytoja V. Vaitaitytė priminė, kad šiais mokslo metais visa mokyklos bendruomenė įsitraukė į „Kūrybinių partnerysčių“ projektą „Pokyčių mokykla“, kuris vadinosi „(Ne)Realieji“. Būtent šis projektas suteikė unikalią galimybę susitikti net su keturiais su mokykla nesusijusiais žmonėmis - tai kūrybos agente Daiva Ivanauskaite ir kuriančiais praktikais: profesionalia kino ir teatro aktore iš Vilniaus Gabrielia Kuodyte, Vilniaus universiteto mokslininku, geologu Simonu Saarmann bei kino operatoriumi, televizijos ir radijo laidų vedėju Viktoru Gundajevu iš Šiaulių. Šių žmonių dėka nuo vasario mėnesio pamokos tapo „kitokios“ - keitėsi ugdymo procesas iš akademinio į kūrybinį.

1-4 klasių mokiniai pamokų metu su aktore G. Kuodyte žaidė teatrą. Jie mokėsi sukaupti dėmesį, jį išlaikyti, susikoncentruoti, valdyti emocijas, bendrauti ir bendradarbiauti. Aktorė pastebėjo, kad vaikai iš tiesų gali žymiai daugiau negu mes (suaugusieji) apie juos galvojame.  Pradinukai savo veiklą užbaigs spektakliu „Coliukė“ gegužės 30 d. Šį penktadienį žiūrovai pamatė trumpą, tačiau nuotaikingą jo ištrauką. 

5-7 klasių mokiniai su kino operatoriumi, režisieriumi, fotografu  V. Gundajevu integruotų pamokų metu mokėsi kurti siužetą. Kaip juokavo Viktoras, geram filmui sukurti reikalingi trys dalykai: „1. Scenarijus, 2. Scenarijus ir 3. Scenarijus, arba kaip juokauja kinematografai: „Filmą jau sukūrėme, beliko tik jį nufilmuoti...“ V. Gundajevo iniciatyva mokykloje atsirado dar viena mokymuisi skirta netradicinė erdvė – kino muziejus (pasirodo, mūsų mokyklos sandėliuose dūlėjo užmiršti kino aparatai, kino kameros ir kita įranga....) Viktoras net surado buvusį mūsų mokyklos mokytoją - Kęstutį Taurą, kuris daugiau kaip prieš 40 metų pirmasis kino juostoje įamžino Nemunėlio Radviliškį. Taigi, galima sakyti, kad K. Tauras - pirmasis kinematografas Nemunėlio Radviliškyje!

Kiekvienos klasės patyrimai projekte vis kitokie, ir tuo mokiniai džiugino vieni kitus. Penktokai integruotų pamokų metu, išsiaiškinę, kas yra legenda, baudžiava bei nusilipdę iš plastilino pasakų herojus, pagal žinomą mūsų krašto legendą apie dvarininkę Gruotužienę, sukūrė animacinį filmą. 

Šeštokai integruotų anglų ir lietuvių kalbų pamokų metu išanalizavę epinio ir detektyvinio pasakojimo kūrimo etapus, patys tapo kino herojais, plušėjo filmavimo aikštelėje ir nufilmavo detektyvinę istoriją iš mokyklos gyvenimo – „Baltas sportbatis“. Kaip pasakojo šeštokas Mindaugas Gasiūnas, sunkiausia būdavo filmuoti tą patį epizodą iš kelių pozicijų po keletą kartų. Mokiniai net neįsivaizdavo, kad taip ilgai užtrunka vieną sakinį iš pasakojimo perkelti į kino juostą. Pavyzdžiui, teiginį: „Vyksta kūno kultūros pamoka“, filmavome net dvi valandas...

Septintokė Simona Kondrašaitė teigė, kad jų klasės charakterį ir nuotaiką labiausiai atspindėjo V. Matačiūnaitės daina „Spjaudau sau ir gaudau“, todėl buvo nutarta sukurti muzikinį klipą. Merginos džiaugėsi pasijutusios tikromis kino žvaigždėmis.

8-10 klasių mokinių mokymosi iššūkis – įdomieji tyrinėjimai. T.y. kaip sudominti paauglius tokiais neįdomiais mokomaisiais dalykais kaip chemija, matematika, biologija, rusų kalba? Į pagalbą atėjo VU mokslininkas, geologas Simonas Saarmann. Pasak geologo, Nemunėlio Radviliškio apylinkės yra unikalios savo geologine istorija, miestelyje stovi vienintelė Lietuvoje bažnyčia, pastatyta iš vietinės medžiagos – dolomitinių akmenų. Mokykla turi didelį turtą - gausią ir įvairią mokomosios medžiagos bazę - tai mineralai, uolienos, kristalai, rūdys, ir kitos naudingos iškasenos. Aštuntokas Rokas Briedis, pasakojo, kaip jie augino kristalus, skaičiavo ir tyrinėjo bažnyčios akmenų sudėtį, spalvą, kitas savybes, statybos konstrukcijos būdą, istoriją.  Išmoko su druskos rūgštimi atskirti uolienas, kuriose yra karbonatai (šnypščia ir putoja) ir kuriose nėra (reakcija nevyksta). 

Devintokė Judita Bėliakaitė apžvelgė 9 ir 10 klasių integruotų pamokų veiklą. Šių klasių mokiniai, apjungdami geologiją, (t.y. išsiaiškinę, kaip šis mokslas padeda kriminalistikai) tyrimus apie kraują, kuriuos mokėsi atlikti chemijos ir biologijos pamokų metu, kūrė detektyvines istorijas, kurių pagrindu gimė net 4 detektyviniai kino filmai: „Kur dingo Judita?“, „Paslaptingas vakaras“, „Skraidanti ranka“ ir „Niekas neturi žinoti“. Susirinkusieji užgniaužę žadą stebėjo šiuos filmus.

Edukacinė veikla.

Antroji dienos dalis – „Kitokios pamokos“ su kūrėjais. Buvusi mūsų mokyklos mokinė, dabar Šiaulių universiteto dailės ir dizaino studijų studentė Laura Mulokaitė mokė vaikus pasigaminti odinį skirtuką knygai. Biržų TVMC dėstytojos I. Praniauskaitė ir L. Pilkauskienė su savo studentais mokė šventėms pasipuošti stalą puokščių, vaisių bei daržovių kompozicijomis. Geologas S. Saarman su mokiniais kūrė žemės sandarą. Vietos „auksarankė“ B. Urbonienė mokė pasigaminti papuošalus iš odos, I. Kubilienė –iš vilnos. Nusipinti krepšį pavasariniam bulvių sodinimui mokė devintoko Luko tėtis A. Kondrošas. Pasigaminti pavasarinį žiedą – technologijų mokytojas E. Lapeikis. Vietos gyventojai susidomėję lankėsi naujame kino muziejuje, kurio sienas puošė plakatai iš mokinių kutrų kino filmų, projekto veiklų, o V. Gundajevas svečiams demonstravo, kaip kuriami animaciniai filmai. Teatro ir kino aktorė G. Kuodytė mokė aktorystės paslapčių. Mokytojas M. Bridžius lipdė molinius indus. Į projektinę veiklą buvo įtraukti ir mažiausieji mokyklos gyventojai – ikimokyklinukai. Lopšelinukai su auklėtoja D. Sudeikyte pagamino „Velykų medį“, „boružiukai“ su auklėtoja D. Karosiene  – dovaną mamytei, priešmokyklinukai su auklėtoja V. Pilkauskiene  - paukštelius. Ilgamečiai draugai iš Skaistkalnės vidurinės mokyklos (Latvijos Respublika) ir jų mokytoja E. Slipecka taip pat įsitraukė į kūrybinį procesą. Į svečius atvykę visų Biržų rajono ugdymo įstaigų mokinių savivaldos nariai su projekto „Lyderių laikas 2“ koordinatore rajone švietimo skyriaus specialiste D. Kėželiene, Papilio pagrindinės mokyklos geografijos mokytoju E. Januševičiumi ir mūsų mokyklos lietuvių kalbos mokytoja V. Vaitaitytė mokėsi lyderystės paslapčių. Renginio pabaigoje mokyklos direktorė Saulė Venckūnienė padėkos raštais ir „šluotomis“ su MANIFESTO „Už kūrybišką mokyklą“ teiginiais apdovanojo netradicines pamokas vedusius mokytojus.

SAM_3368ss

SAM_3364ss

SAM_3381ss

Už kūrybišką mokyklą.

Tokia netradicine veikla mūsų mokykla siekė parodyti ne tik sau, bet ir aplinkiniams, kad ugdymo procesas gali būti įdomus, kad norime ir galime keistis kartu! Pavyzdžiui, toje pačioje pamokoje gali dalyvauti ir pirmokas, ir dešimtokas, dirbti gali net keli mokytojai ir su mokykla nesusiję žmonės! Mokytis galima ne tik skaitant, rašant, bet visu kūnu! Pamokoje galime kalbėti ir apie jausmus! Nereikia bijoti klysti! Pamoka gali trukti ne 45 minutes! Mokytis galima ir kitose erdvėse, ne tik klasėje!

Norime padėkoti kūrybos agentei Daivai Ivanauskaitei, praktikams Gabrieliai Kuodytei, Viktorui Gundajevui, Simonui Saarman, visiems mūsų mokyklos mokytojams, renginio vedėjams, mokiniams, mokinių tėveliams, mokyklos darbuotojams, Biržų TVMC, Germaniškio, Medeikių, Skaistkalnės (Latvijos Respublika)  mokykloms, Biržų rajono mokinių savivaldos nariams, Nemunėlio Radviliškio bibliotekai, Biržų rajono spaudos atstovams, visiems, kurie padėjo mums tapti „Pokyčių mokykla“.

EDITA TIMUKIENĖ
Nemunėlio Radviliškio pagrindinė mokykla